Kontrolné orgány budú mať lepší prehľad o účtovných údajoch firiem

31.12.2013 Bratislava

Bratislava 31. decembra (TASR) - Kontrolné orgány budú mať od stredy 1. januára ľahší prístup k účtovným údajom firiem.

Umožní im to novela zákona o používaní elektronickej registračnej pokladnice z dielne Ministerstva financií (MF) SR, ktorá vstupuje od budúceho roka do platnosti.

Predajcom, dovozcom aj výrobcom elektronických registračných pokladníc tak od januára pribudnú nové povinnosti. Finančnému riaditeľstvu SR budú predkladať na schválenie softvérové aj technické nástroje. Nové povinnosti však pribudnú aj podnikateľom. Tí by mali kontrolným úradom umožniť pripojenie k ich pokladnici, aby mohli skontrolovať uložené údaje.

Cieľom novely zákona je minimalizovať krátenie prijatých tržieb zo strany firiem. Tieto opatrenia sú súčasťou balíka, ktorým chce rezort financií bojovať proti daňovým únikom.

Od 1. januára nadobúda účinnosť aj novela zákona o daňových poradcoch. V nej sa upravujú podmienky pre vykonávanie daňového poradenstva na Slovensku a spresňuje sa tiež definícia zahraničného poradcu.


Elektronicky nekomunikuje so štátom ešte približne 15.000 platiteľov DPH

Približne 15.000 firiem, platiteľov dane z pridanej hodnoty (DPH), stále nekontaktovalo finančnú správu. "Nemôžu teda komunikovať elektronicky a splniť zákon, ktorý vstúpi do platnosti v januári 2014. Koncom novembra tohto roku bolo takýchto firiem asi 30.000, polovica z nich si už povinnosť splnila," informovala hovorkyňa Finančnej správy (FS) SR Patrícia Macíková.

"S finančnou správou budú platcovia DPH komunikovať výlučne elektronicky. V tejto súvislosti 1. januára 2014 spustíme aj nový portál finančnej správy, ktorý bude vstupnou bránou pre elektronickú komunikáciu. Portál bude od 1. januára dostupný na adrese https://www.financnasprava.sk/sk/titulna-stranka," zdôraznila.

Od 1. januára 2014 bude musieť podľa nej výlučne elektronicky komunikovať každý, kto je platiteľom DPH, alebo je daňový poradca, či advokát za daňový subjekt, ktorého zastupuje pri správe daní, alebo je zástupca za daňový subjekt, ktorý je platiteľom DPH, ktorého zastupuje pri správe daní.

Elektronická komunikácia je podľa Macíkovej od januára 2014 povinná s každým správcom dane, teda aj s daňovým, aj s colným úradom. "V prípade, že firma pošle aj po 1. januári 2014 daňové priznanie v papierovej forme, daňový úrad ju vyzve, aby ho doplnila elektronicky. Ak však príde elektronické podanie po zákonom stanovej lehote, podnikateľ sa vystavuje riziku pokuty v sume od 30 eur do 16.000 eur," upozornila.

"V prípade, ak firma pošle žiadosť, odvolanie, námietku a podobne, teda dokumenty, ktoré nemajú zákonom predpísanú štruktúru, takéto podanie je podľa zákona neplatné. Daňové úrady budú v rámci možností kontaktovať subjekty a vyzývať ich na elektronické podanie. Bez neho však nemôžu začať žiadosť či námietku daňového subjektu riešiť. Registrácia na novom portáli bude možná od 1. januára 2014," dodala.
 

Vyberte región